poniedziałek, 28 listopada, 2022
Strona głównaOdżywianiePorady dietetyczneNietolerancja laktozy: Co musisz wiedzieć

Nietolerancja laktozy: Co musisz wiedzieć

Nietolerancja laktozy występuje, gdy organizm osoby nie może prawidłowo rozkładać laktozy. Objawy obejmują wzdęcia, wzdęcia i biegunkę.

Laktoza jest cukrem występującym wyłącznie w mleku. Jest ona również obecna w produktach mlecznych i wyrobach z mleka, w tym w serach i lodach.

Jeśli dana osoba ma nietolerancję laktozy, jej układ pokarmowy produkuje zbyt mało enzymu zwanego laktazą. Laktaza jest potrzebna do rozkładu laktozy.

Nietolerancja laktozy różni się od alergii na mleko. W alergii na mleko organizm reaguje na białka mleka, a nie na cukier mleczny. Alergia na mleko może powodować poważne objawy, w tym anafilaksję.

Na całym świecie szacuje się, że 68% ludzi ma problemy z trawieniem laktozy. W Stanach Zjednoczonych odsetek ten jest niższy i dotyczy 36% osób.

W tym artykule przyjrzano się objawom, diagnozie, przyczynom i sposobom leczenia nietolerancji laktozy. Omówiono również pokarmy, których należy unikać i alternatywy dla produktów mlecznych.

Symptomy

Osoby z nietolerancją laktozy doświadczają objawów po zjedzeniu lub wypiciu mleka lub produktów mlecznych, które zawierają laktozę.

Objawy mogą wahać się od łagodnego dyskomfortu do ciężkiej reakcji. Zależy to od tego, ile laktazy wytwarza organizm danej osoby i ile laktozy spożyła.

Większość osób z nietolerancją laktozy może spożywać pewne ilości laktozy bez doświadczania objawów. Każda osoba ma inny poziom tolerancji.

Objawy nietolerancji laktozy mogą obejmować:

  • wzdęcia
  • bóle brzucha i skurcze
  • wzdęcia
  • mdłości
  • biegunka
  • brzuchanie

Osoba może mieć nagłą potrzebę skorzystania z łazienki 30 minut do 2 godzin po spożyciu laktozy.

Przewlekła biegunka może prowadzić do odwodnienia, dlatego ważne jest, aby osoba piła dużo wody, jeśli ma biegunkę.

Diagnoza

Jeśli dana osoba podejrzewa, że nie toleruje laktozy, może prowadzić dzienniczek żywieniowy, w którym zapisuje spożywane pokarmy i wszelkie pojawiające się objawy. To może pomóc im i ich lekarzowi w ustaleniu, które pokarmy powodują objawy.

Większość pracowników służby zdrowia zaleca, aby ludzie spróbowali diety bezlaktozowej przez pewien okres, aby sprawdzić, czy objawy się poprawią.

Niektóre testy mogą wykryć nietolerancję laktozy. Należą do nich:

  • Wodorowy test oddechowy: Osoba pości przez noc, a następnie następnego dnia rano przyjmuje roztwór laktozy. Lekarz następnie mierzy poziom wodoru w wydychanym powietrzu. Wysoki poziom wodoru wskazuje na nietolerancję laktozy.
  • Test tolerancji laktozy: Osoba spożywa roztwór laktozy, a lekarz pobiera próbki krwi, aby zmierzyć poziom glukozy. Jeśli poziom glukozy we krwi pozostaje taki sam, oznacza to, że organizm nie rozłożył laktozy prawidłowo.
  • Badanie próbki kału: Testy tolerancji laktozy i wodorowe testy oddechowe nie są odpowiednie dla niemowląt, dlatego lekarz może wykonać badanie stolca. Wysoki poziom octanu i innych kwasów tłuszczowych w stolcu może być oznaką nietolerancji laktozy.

Lekarze będą również chcieli wykluczyć inne warunki, które mogą powodować podobne objawy. Należą do nich zapalne choroby jelit, zespół jelita drażliwego i celiakia.

Leczenie

Aby uniknąć objawów, osoba z ciężką nietolerancją laktozy może potrzebować unikać mleka, produktów mlecznych, takich jak lody, i innych przetworzonych pokarmów, które zawierają mleko w proszku i serwatkę.

Unikanie laktozy może wymagać pewnych prób i błędów, ale etykietowanie żywności może pomóc, ponieważ produkt, który zawiera laktozę, musi mieć etykietę stwierdzającą, że zawiera „mleko”.

Wiele osób z nietolerancją laktozy może tolerować do 10 gramów laktozy, lub około szklanki mleka, bez znaczących objawów. Rozłożenie spożycia na cały dzień i spożywanie produktów zawierających laktozę z posiłkami może zwiększyć tolerancję.

Ludzie mogą używać suplementów enzymu laktazy, które zawierają laktazę, aby rozbić laktozę w mleku i produktach mlecznych. Zmniejsza to szanse na wystąpienie objawów nietolerancji laktozy.

Przyczyny

Laktaza jest enzymem wytwarzanym w jelicie cienkim. Organizm wykorzystuje laktazę do rozkładu laktozy na składniki zwane galaktozą i glukozą. Glukoza jest następnie wchłaniana do krwiobiegu.

Jeśli poziom laktazy u danej osoby jest niski, laktoza nie ulega rozkładowi i nie wchłania się do krwiobiegu. Zamiast tego przemieszcza się do jelita grubego, czyli okrężnicy. Bakterie w okrężnicy reagują na każdy produkt zawierający laktozę, wytwarzając więcej gazu. Może to prowadzić do dyskomfortu i innych nieprzyjemnych objawów dla danej osoby.

W niektórych regionach więcej osób nosi gen, który pozwala im trawić laktozę. Nietolerancja laktozy jest mniej powszechna u osób, które pochodzą z Europy, lub których rodziny pochodzą z Europy.

W USA następujące grupy etniczne i rasowe są bardziej narażone na problemy z trawieniem laktozy:

  • Afroamerykanie
  • Amerykańscy Indianie
  • Azjatyccy Amerykanie
  • Latynosi

Niektórzy uważają, że picie mleka nie jest dla ludzi czymś naturalnym, ponieważ ludzie są jedynymi ssakami, które po odstawieniu od piersi nadal spożywają produkty mleczne. Nietolerancja laktozy, jak twierdzą, nie jest stanem chorobowym, ale naturalnym zjawiskiem.

Rodzaje nietolerancji i niedoborów

Nietolerancja laktozy jest często dziedziczona. Do typów należą:

  • Pierwotny niedobór laktazy, który jest najczęstszym typem nietolerancji laktozy. Ma on podłoże genetyczne, a objawy często pojawiają się, gdy niemowlę zostaje odstawione od mleka na rzecz pokarmów stałych. Produkcja laktazy spada i pojawiają się objawy nietolerancji.
  • Wrodzony niedobór laktazy, co ma miejsce, gdy osoba rodzi się z mutacją genetyczną powoduje, że produkuje bardzo mało laktazy lub nie produkuje jej wcale.
  • Rodzinny niedobór laktazy, co ma miejsce, gdy dana osoba produkuje wystarczającą ilość laktazy, ale osoba ta nie rozkłada laktozy w celu wchłonięcia jej do krwiobiegu.

U niektórych osób poziom laktazy spada od wczesnego wieku, ale objawy nietolerancji laktozy mogą nie pojawić się, dopóki nie będą starszym dzieckiem lub dorosłym.

Istnieje również stan zwany wtórnym niedoborem laktazy, w którym problem z jelitem cienkim powoduje zbyt małą produkcję laktazy. Możliwe przyczyny to:

  • operacja jelitowa
  • Choroba Leśniowskiego-Crohna
  • wrzodziejące zapalenie jelita grubego
  • chemioterapia
  • celiakia
  • gastroenteritis
  • zespół jelita drażliwego

Jeśli choroba podstawowa jest przewlekła, jak np. choroba Leśniowskiego-Crohna, wynikająca z niej nietolerancja jest często również długotrwała. Nietolerancja, która zaczyna się od krótkotrwałego stanu, jak np. zapalenie żołądka i jelit, mija zazwyczaj w ciągu kilku dni lub tygodni.

Żywność, której należy unikać

Większość mleka i produktów mlecznych ma w sobie laktozę, a wiele przetworzonych pokarmów ma dodane do nich mleko i produkty mleczne.

Laktoza jest cukrem występującym w mleku większości ssaków w podobnych ilościach, z wyjątkiem niektórych ssaków morskich. Różne produkty mleczne mogą jednak zawierać różne ilości laktozy, w zależności od sposobu ich przetwarzania.

Każdy produkt z mlekiem, laktozą, serwatką, twarogiem, produktami ubocznymi mleka, suchą masą mleczną lub beztłuszczowym suchym mlekiem w proszku wymieniony w składnikach będzie miał w sobie laktozę.

Pokarmy, które powszechnie zawierają laktozę obejmują:

  • ciastka i herbatniki
  • sos serowy
  • zupy krem
  • custard
  • czekolada mleczna
  • naleśniki
  • jajecznica
  • quiche

Aby uniknąć objawów, osoba z nietolerancją laktozy powinna dokładnie sprawdzać etykiety produktów spożywczych, ponieważ niektóre pokarmy mogą zawierać ukrytą laktozę.

Przykłady obejmują:

  • batony muesli
  • chleby
  • płatki śniadaniowe
  • margaryna
  • niektóre zupy instant
  • gotowane cukierki
  • cukierki i batoniki czekoladowe
  • niektóre przetworzone mięsa, takie jak szynka w plasterkach
  • sosy sałatkowe i majonez

Około 20% leków zawiera laktozę jako wypełniacz. Mogą to być pigułki antykoncepcyjne, leki dostępne bez recepty i środki do leczenia kwasu żołądkowego.

Alternatywy dla nabiału

W wielu społeczeństwach produkty mleczne są ważnym źródłem składników odżywczych, w tym wapnia, białka oraz witamin A, B12 i D. Przy eliminacji nabiału ważne jest, aby te składniki odżywcze pozyskać z innego miejsca.

Wiele alternatywnych produktów mlecznych, w tym mleko sojowe, mleko migdałowe i alternatywne sery, są wzmocnione witaminami.

Źródła dla tych witamin inne niż nabiał obejmują:

  • Calcium: Wodorosty, orzechy i nasiona, melasa z czarnej porzeczki, fasola, pomarańcze, figi, quinoa, amarantus, zielenina, okra, brukiew, brokuły, liście mniszka lekarskiego, jarmuż oraz produkty wzbogacane, takie jak sok pomarańczowy i mleka roślinne. Przeczytaj więcej tutaj.
  • Witamina A: Marchew, brokuły, słodkie ziemniaki, olej z wątroby dorsza, wątroba, szpinak, dynia, melon kantalupa, jajko, morela, papaja, mango, groszek.
  • Witamina D: Poziomy mogą być zwiększone poprzez ekspozycję na naturalne światło słoneczne, spożywanie tłustych ryb, żółtek jaj, olejów z wątroby ryb oraz niektórych wzbogaconych mleczek roślinnych, a także innych produktów wzbogaconych, w tym wielu płatków śniadaniowych.
  • Mleko bez laktozy: Osoba z ciężkimi objawami powinna sprawdzić etykietę, aby upewnić się, że poziom laktozy jest zerowy, a nie tylko obniżony. Mleka roślinne zawierają również mniej białka niż mleko krowie.

Przed wprowadzeniem znaczących zmian w diecie najlepiej porozmawiać z lekarzem lub dietetykiem.

Przeczytaj o alternatywach dla mleka, sera, śmietany i innych tutaj.

Podsumowanie

Nietolerancja laktozy występuje, gdy organizm osoby nie jest w stanie rozłożyć białek zawartych w mleku. Jest to bardzo powszechne i może powodować objawy od łagodnych do ciężkich.

Chociaż nie ma lekarstwa na nietolerancję laktozy, ludzie mogą zapobiec objawom poprzez unikanie mleka i produktów, które zawierają mleko, lub biorąc enzymy laktazy.

Alternatywy dla mleka i innych produktów mlecznych stają się coraz bardziej popularne na Zachodzie, a więcej tych produktów staje się dostępnych przez cały czas.

CZYTAJ WIĘCEJ

Najpopularniejsze