Chociaż dobre samopoczucie wśród dorosłych i dzieci jest podobne, nie jest ono dokładnie takie samo dla obu grup. Dzieci wciąż rosną, a przy ocenie stanu zdrowia dzieci należy brać pod uwagę wiele czynników.
Jednym z obszarów zainteresowania jest związek między odżywianiem a dobrostanem psychicznym dzieci. Nowe badanie, sugeruje, że dzieci, które jedzą więcej owoców i warzyw są bardziej prawdopodobne, aby mieć lepsze poczucie dobrobytu psychicznego niż tych, którzy jedzą mniej.
Dobra kondycja psychiczna dzieci
„Bycie zdrowym psychicznie w okresie dzieciństwa oznacza osiąganie rozwojowych i emocjonalnych kamieni milowych oraz uczenie się zdrowych umiejętności społecznych i tego, jak radzić sobie, gdy pojawiają się problemy. Dzieci zdrowe psychicznie mają pozytywną jakość życia i mogą dobrze funkcjonować w domu, w szkole i w swoich społecznościach.”
Psycholog i konsultant ds. dobrego samopoczucia wyjaśnił wpływ dobrej kondycji psychicznego dzieci:
„Dobrostan psychiczny u dzieci odgrywa istotną rolę w czymś więcej niż tylko w ich wynikach zdrowotnych. Na pozytywny dobrostan psychiczny wpływa wiele czynników, a to z kolei wpływa na szereg wyników, od edukacji po zdrowie”. [and from] przyjaźnie do podejmowania decyzji.”
„Zapewnia również platformę do rozwijania odporności, radzenia sobie ze stresorami i stawania się zaokrąglonymi i zdrowymi dorosłymi. Jest również kluczowa dla ich zdolności do bycia bezpiecznym i zdrowych relacji.”
„W coraz bardziej dynamicznym i niepewnym świecie, dobrostan psychiczny zapewnia dzieciom podstawy, na których mogą budować, odkrywać i uczyć się, bawić się i mieć frajdę, a także nawigować wyzwania i przeciwności, które pojawiają się wraz z byciem człowiekiem”.
Badania trwają, jeśli chodzi o zrozumienie czynników, które wpływają na zdrowie psychiczne i dobre samopoczucie. Związek między odżywianiem a zdrowiem psychicznym jest obszarem dużego zainteresowania – szczególnie w odniesieniu do tego, jak odżywianie jest powiązane z dobrostanem psychicznym dzieci.
Autorzy najnowszego badania zauważają, że:
„Żywienie, czynnik modyfikowalny zarówno na poziomie indywidualnym, jak i społecznym, ma istotny wpływ na zdrowie w całym przebiegu życia, jest misternie zaangażowany w rozwój i normalne funkcjonowanie organizmu, a zatem ma potencjał wpływania zarówno na zdrowie fizyczne, jak i dobrostan psychiczny.”
Badanie
Ostatnie badanie było badaniem przekrojowym, które sprawdzało związek pomiędzy spożyciem owoców i warzyw przez dzieci, ich wyborami posiłków, a ich dobrostanem psychicznym.
Naukowcy zebrali dane z ponad 50 szkół, w tym szkół podstawowych, szkół średnich i dalszych kolegiów edukacyjnych.
W Wielkiej Brytanii dzieci ze szkół podstawowych są w wieku 5-11 lat, a dzieci ze szkół średnich w wieku 11-16 lat.
W oparciu o system obowiązujący w Wielkiej Brytanii najstarsze dzieci włączone do badania byłyby odpowiednikiem seniorów w szkołach średnich w Stanach Zjednoczonych. Najmłodsze dzieci włączone do analizy miały 8 lat.
W ankiecie pytano również o spożycie owoców i warzyw przez dzieci oraz o rodzaje śniadań i obiadów, które jadły.
Naukowcy zebrali również dane na temat innych wariantów, takich jak:
- odżywianie, w tym spożycie alkoholu, status bezpłatnego posiłku szkolnego i zadowolenie z wagi
- dane demograficzne, w tym wiek, pochodzenie etniczne i poziom deprywacji
- zdrowie, w tym choroby długotrwałe i status niepełnosprawności
- sytuacja życiowa, w tym, czy dzieci miały własne pokoje i czy ich rodzice lub opiekunowie palili papierosy, czy nie
- niekorzystne doświadczenia, w tym takie kwestie, jak poczucie bezpieczeństwa i zastraszanie
Niektóre z tych wariantów, takie jak używanie alkoholu, nie zostały uwzględnione w badaniu dotyczącym dzieci ze szkół podstawowych, ponieważ badacze uznali je za niewłaściwe.
Odżywianie i dobrostan psychiczny
W badaniu stwierdzono, że wyższy poziom spożycia owoców i warzyw był związany z wyższymi wynikami dobrostanu psychicznego wśród uczniów szkół średnich.
Stwierdzono również, że u dzieci ze szkół średnich spożywanie jedynie napoju energetycznego zamiast śniadania wiązało się z niższymi wynikami w zakresie dobrostanu psychicznego niż niespożywanie śniadania w ogóle.
Zarówno w przypadku dzieci ze szkół podstawowych, jak i średnich, naukowcy stwierdzili, że wyniki w zakresie dobrostanu psychicznego były wyższe u tych, którzy jedli śniadanie lub obiad, niż u dzieci, które nie spożywały tych posiłków.
Współautorka badania podkreśliła następujące ustalenia dla MNT:
„W klasie 30 dzieci ze szkoły średniej stwierdziliśmy, że. nie miał nic do jedzenia ani picia przed rozpoczęciem zajęć rano, a nie miały nic do jedzenia ani picia przed popołudniem. Tylko 25% dzieci jadło lub więcej owoców i warzyw dziennie, a 1 na 10 nie jadło ich wcale.”
„Statystyki te są niepokojące, ponieważ złe odżywianie prawdopodobnie wpłynie na wyniki w nauce w szkole, a także na wzrost i rozwój”
„Niższe wyniki dobrostanu psychicznego tych, którzy nie jedli śniadania i tych, którzy nie jedli lunchu, były tej samej skali, co u tych, którzy regularnie byli świadkami kłótni lub przemocy w domu”.
Ograniczenia i implikacje
Badacze zauważają kilka ograniczeń w swoim badaniu. Po pierwsze, ponieważ dzieci brały kwestionariusze tylko raz, naukowcy nie mogli śledzić zmian w samopoczuciu i diecie w czasie.
Po drugie, zbieranie danych opierało się na samo-raportowaniu od dzieci, co ma potencjał, aby być niedokładne. Zauważają oni również, że niektóre z pytań dotyczących diety dzieci były uproszczone.
W oparciu o wcześniejsze badania i wyniki badania, autorzy badania opowiadają się za tym, aby szkoły pracowały nad zapewnieniem, że pożywne jedzenie jest dostępne dla wszystkich dzieci.
„Dobrej jakości odżywianie musi być dostępne dla wszystkich dzieci w wieku szkolnym, aby zoptymalizować dobrostan psychiczny i umożliwić dzieciom realizację ich pełnego potencjału. Związki znalezione między żywieniem i dobrostanu psychicznego w naszym badaniu oznaczają, że strategie poprawy żywienia u dzieci w wieku szkolnym muszą być badane i wdrażane.”
Prof. zauważył również, że musimy zrozumieć powody, dla których niektórzy uczniowie nie spożywają posiłków. Powiedziała MNT:
„Wymagane są dalsze badania, aby odkryć powody, dla których niektóre dzieci nie jedzą śniadania, i / lub lunchu, lub spożywają tylko napoje energetyczne. Mogą one obejmować czynniki społeczne, kulturowe, wiedzę i czynniki ekonomiczne, w tym zapewnienie i dostęp warzyw jest ograniczony w obszarach niedostatku.”
Ogólnie rzecz biorąc, ten związek między odżywianiem a dobrostanem psychicznym podkreśla znaczenie uwzględnienia potrzeb żywieniowych dzieci przy rozpatrywaniu ich dobrostanu psychicznego.