sobota, 26 listopada, 2022
Strona głównaZdrowieProfilaktyka i dobre samopoczucieNajlepsza dieta na podagrę: Co jeść, czego unikać

Najlepsza dieta na podagrę: Co jeść, czego unikać

Dlaczego ludzie chorują na podagrę?

Rodzaje pokarmów, które jesz, mogą pomóc lub zaszkodzić, jeśli masz podagrę.

Podagra to rodzaj zapalenia stawów powodujący ból i obrzęk stawów. Objawy zwykle występują jako flares trwające przez tydzień lub dwa, a następnie ustępują. Flary podagry zwykle zaczynają się w dużym palcu u nogi lub kończyny dolnej.

Choroba dzieje się, gdy ciało ma wysoki poziom substancji zwanej kwasem moczowym lub moczan. Kiedy wysoki poziom kwasu moczowego gromadzi się, kryształy moczanu w kształcie igieł tworzą się w stawach i wokół nich. Powoduje to stan zapalny i zapalenie stawów w dotkniętym chorobą stawie. U wielu osób z wysokim poziomem kwasu moczowego w surowicy krwi nie dochodzi jednak do rozwoju podagry.

Niektóre czynniki mogą zwiększyć ryzyko wystąpienia podagry u danej osoby, m.in.

  • Płeć męska
  • Otyłość
  • Niektóre schorzenia zdrowotne, jak np.
    • Niewydolność serca
    • Wysokie ciśnienie krwi
    • Insulinooporność
    • Zespół metaboliczny
    • Cukrzyca
    • Słaba funkcja nerek
  • Niektóre leki, takie jak diuretyki lub pigułki wodne
  • Spożywanie alkoholu
  • Żywność lub napoje bogate w fruktozę (rodzaj cukru)
  • Dieta bogata w puryny, w tym czerwone mięso, mięso z organów, sardele, sardynki, małże, przegrzebki i tuńczyk

Podagra jest chorobą trwającą całe życie i nie można jej wyleczyć. Choroba ta jest jednak jedną z najbardziej kontrolowanych form zapalenia stawów. Może być skutecznie zarządzane z wczesnej diagnozy, leków i zmian w stylu życia.

Jakie pokarmy są dobre na podagrę?

Dietetyczne zarządzanie podagrą koncentruje się na zmniejszeniu ilości kwasu moczowego w systemie oraz osiągnięciu i utrzymaniu zdrowej masy ciała.

Pokarmy, które mogą pomóc utrzymać podagrę w ryzach to.

  • Świeże owoce i warzywa, takie jak jagody, pomarańcze, papryka i ananas
  • Niskotłuszczowe produkty mleczne, takie jak jogurt i odtłuszczone mleko
  • Orzechy, w tym masła orzechowe, takie jak masło migdałowe i masło orzechowe
  • Pełne ziarna
  • Ziemniaki, ryż, pełnoziarnisty chleb i makaron
  • Jaja (z umiarem)
  • Oleje, takie jak oliwa z oliwek
  • Len i inne nasiona
  • Dużo wody i innych napojów niesłodkich i bezalkoholowych

Czego nie można jeść przy podagrze?

Pokarmy bogate w puryny muszą być unikane, jeśli masz podagrę. Puryny są rodzajem substancji chemicznych, które wytwarzają kwas moczowy w organizmie. Są one naturalnie występujące w organizmie i można je również znaleźć w niektórych pokarmach. Główna modyfikacja w diecie tradycyjnie obejmuje spożywanie diety o niskiej zawartości puryn. Chociaż całkowite unikanie puryn nie jest możliwe, należy dążyć do ich ograniczenia.

Zarówno umiarkowane, jak i wysokopurynowe pokarmy i napoje muszą być unikane, jeśli masz podagrę. Należą do nich m.in.

  • Alkohol jest głównym spustem dla ataków podagry. Dzieje się tak dlatego, że kiedy pijesz alkohol, twoje nerki odfiltrowują go zamiast kwasu moczowego. Prowadzi to do gromadzenia się kwasu moczowego w organizmie. Wszystkie napoje alkoholowe są szkodliwe dla podagry. Piwo jest szczególnie szkodliwe dla podagry, ponieważ jest bogate w puryny.
  • Niektóre ryby, owoce morza i skorupiaki, w tym sardele, pstrąg, sardynki, śledź, dorsz, małże, dorsz, przegrzebki i łupacz
  • Mięsa organowe, takie jak wątroba, nerki, słodkie wątroby i mózg. Ludzie z podagrą, jednak, może mieć umiarkowane spożycie chudego mięsa, takich jak kurczak i indyk.
  • Czerwone mięso, w tym bekon, indyk, cielęcina i dziczyzna
  • Suszona fasola i groch
  • Produkty spożywcze zawierające dużą ilość fruktozy (rodzaj cukru), takie jak napoje gazowane i niektóre soki, płatki śniadaniowe, lody, słodycze i śmieciowe jedzenie
CZYTAJ WIĘCEJ

Najpopularniejsze