Ludzie często narzekają, gdy inni są rozpraszani przez telefony komórkowe – małżonkowie nie do końca słuchają siebie nawzajem, bo ciągle zerkają na swoje telefony, para na kolacji w restauracji z telefonami na stole, przyjaciele spędzający razem czas – wszyscy pogrążeni w swoich telefonach. Pomimo tego, jak bardzo narzekamy na rozpraszanie uwagi przez telefony komórkowe, nadal pozwalamy sobie na uleganie temu zjawisku. Nowe badania dowodzą, dlaczego „phubimy” (skrót od „phone snub”) innych, mimo że nie aprobujemy tej praktyki.
Badania nad phubbingiem sugerują, że negatywne nastawienie, jakie wielu ludzi ma do tego zachowania, jest uzasadnione. Ludzie czują się wykluczeni, a ich nastrój pogarsza się, gdy są ignorowani na rzecz czyjegoś telefonu. Częste bycie ignorowanym przez romantycznego partnera wywołuje konflikty i prowadzi do obniżenia satysfakcji ze związku. Telefony również rozpraszają, utrudniając ludziom pełne skupienie się na tym, co dzieje się w ich otoczeniu.
Skoro wszyscy uważają, że phubbing jest tak okropny, dlaczego wciąż to robimy?
W serii badań naukowcy zbadali tę pozorną sprzeczność.
W jednym z badań naukowcy poprosili uczestników o przypomnienie sobie jednej z trzech różnych interakcji społecznych związanych z używaniem telefonu komórkowego:
- Poproszono uczestników, aby pomyśleli o sytuacji, w której przebywali z inną osobą i spędzili trochę czasu używając telefonu, a następnie ocenili, jak wpłynęło to na ich własne doświadczenia.
- W warunku „Używanie telefonu przez siebie – inne efekty” uczestnicy oceniali, jak bardzo ich własne korzystanie z telefonu wpłynęło na drugą osobę.
- Wreszcie, w warunku „Używanie telefonu przez inną osobę – efekty własne”, uczniowie myśleli o sytuacji, w której inna osoba używała telefonu razem z nimi i o tym, jak bardzo wpłynęło to na ich własne doświadczenia.
We wszystkich trzech warunkach uczestnicy oceniali poczucie więzi społecznej, zadowolenia i zaangażowania podczas interakcji. Wyniki pokazały, że ludzie czuli, że korzystanie z telefonu przez drugą osobę wpłynęło na nich bardziej negatywnie niż ich własne korzystanie z telefonu wpłynęło na nich samych lub na drugą osobę.
W innym, podobnym badaniu badacze ponownie poprosili ludzi o przypomnienie sobie sytuacji, w której oni sami lub druga osoba używała telefonu podczas interakcji, ale tym razem zapytali również o powody, dla których ludzie używali telefonów podczas interakcji. Pytano ludzi o wiele powodów, dla których ktoś może używać telefonu podczas interakcji i pogrupowano je w ogólne kategorie:
- Pozytywne powody osobiste: Uważanie korzystania z telefonu za bardziej przyjemne lub interesujące niż interakcja z drugą osobą, lub używanie telefonu do czegoś ważnego lub na czas.
- Pozytywne powody społeczne: Pokazywanie drugiej osobie czegoś przez telefon lub używanie telefonu w sposób, który był związany z rozmową.
- Negatywne powody osobiste: Unikanie nudy, dyskomfortu lub innych negatywnych uczuć.
- Negatywne powody społeczne: Niechęć do drugiej osoby lub bycie zdenerwowanym na drugą osobę.
Wyniki pokazały, że ludzie niekoniecznie uważali, że inni mają więcej negatywnych powodów do korzystania z telefonu niż oni sami. Postrzegali jednak siebie jako osoby mające więcej pozytywnych motywów niż inni ludzie. Wyjaśnia to również, dlaczego ludzie uważali, że interakcje, w których używali telefonu, były bardziej powiązane, przyjemne i angażujące zarówno dla nich samych, jak i dla drugiej osoby, niż interakcje, w których druga osoba używała telefonu. Ponieważ uważali, że ich własne korzystanie z telefonu było motywowane pozytywnymi czynnikami, sądzili, że ogólna interakcja była lepsza, gdy to oni korzystali z telefonu, w porównaniu z interakcją, gdy druga osoba robiła to samo.
Jest to tylko jeden z przykładów ogólnej tendencji, jaką mamy, by interpretować własne zachowanie w jak najlepszym świetle, ale nie rozciągać tej uprzejmości na innych ludzi. Mamy tendencję do postrzegania własnego złego zachowania jako usprawiedliwionego i niezbyt szkodliwego, ale z łatwością dostrzegamy minusy złego zachowania innych ludzi.
Jak uniknąć uprzedzeń
Dobra wiadomość jest taka, że uznanie, iż mamy to uprzedzenie, może pomóc nam go uniknąć. Badania sugerują, że uświadomienie sobie tego uprzedzenia i zastanowienie się, jak ono działa, gdy korzystamy z telefonu, może pomóc nam dostrzec, jak nasze korzystanie z telefonu może negatywnie wpływać na innych. A ponieważ prawdopodobnie postrzegasz własne korzystanie z telefonu w sposób bardziej pozytywny niż druga osoba, jest to przypomnienie, by przed wyciągnięciem telefonu zastanowić się, jak możesz być postrzegany przez drugą osobę.