Strona główna Zdrowie Zdrowie psychiczne Jak pamięć Gist pomaga nam planować przyszłość

Jak pamięć Gist pomaga nam planować przyszłość

0
Jak pamięć Gist pomaga nam planować przyszłość

Wszyscy doświadczyliśmy tych frustrujących chwil, kiedy nie możemy sobie przypomnieć imienia znajomego lub poziomu i sekcji parkingu, na którym zaparkowaliśmy nasz samochód. Niektóre z najbardziej frustrujących (i czasem zawstydzających) błędów pamięciowych powstają, gdy nie możemy sobie przypomnieć tych konkretnych szczegółów z naszej przeszłości. Te błędy pamięciowe mogą być szczególnie frustrujące, ponieważ mają potencjał, by zakłócić sposób, w jaki funkcjonujemy w ciągu dnia.

Ale co, jeśli pamiętanie konkretnych szczegółów nie jest jedynym sposobem, w jaki skutecznie angażujemy nasze zdolności pamięciowe? Pamięć jest krytycznie ważna dla naszej zdolności planowania przyszłości; a kiedy wykorzystujemy pamięć w ten sposób, konkretne szczegóły stają się mniej ważne.

Pomyśl, przez chwilę, o przygotowaniu się na letni dzień. Budzisz się, sprawdzasz pogodę i dowiadujesz się, że wysoka temperatura tego dnia wyniesie 83 stopnie Fahrenheita i że będzie padać od 10 rano do 6 wieczorem. Mija godzina lub dwie, zanim ubierzesz się na resztę dnia. Ubierając się, myślisz sobie: „Jaka była prognoza?”. Nie możesz sobie przypomnieć dokładnej temperatury. I nie pamiętasz dokładnie, w których godzinach miało padać. Ale te szczegóły nie są tak ważne dla celów planowania, ponieważ pamiętasz, że pogoda będzie wystarczająco ciepła, aby założyć szorty i zbyt ciepła na kurtkę przeciwdeszczową, i że będzie padać przez większość dnia, w tym podczas wieczornego dojazdu do pracy. Ubrany w szorty, wychodząc z domu, chwytasz parasol. Później tego samego dnia pamiętasz, by wyjść z pracy kilka minut wcześniej, na wypadek gdybyś musiał objechać drogę, która często zalewa.

W tym przykładzie rozróżnia się pamięć dosłowną i pamięć sedna. Pamięć werbalna, czyli pamięć do konkretnych szczegółów, jest tym rodzajem śladu pamięciowego, o którym zwykle myślimy, gdy zauważamy własne braki w pamięci. W tym konkretnym przykładzie, pamięć dosłowna oznacza, że prognoza pogody wskazywała, że będzie 83 stopnie Fahrenheita i że będzie padać od 10 rano do 6 po południu. Ponownie w tym konkretnym przypadku, pamięć historyczna wiązałaby się z przypomnieniem sobie, że jest wystarczająco ciepło na szorty i że będzie padać przez cały dzień (Bardziej dogłębna lektura teoretycznych rozróżnień między pamięcią werbalną a pamięcią historyczną znajduje się w: Reyna & Brainerd, 1995).

Zrozumienie tego rozróżnienia między pamięcią gist i verbatim jest szczególnie ważne, gdy myślimy o naszych własnych umysłach, gdy się starzejemy. Jak podkreślaliśmy w poprzednich wpisach na blogu, może to być szczególnie niepokojące, gdy zaczynamy zauważać zwiększoną częstotliwość normalnych, związanych z wiekiem awarii pamięci. W takiej sytuacji trudno jest dostrzec, gdzie nasza pamięć dobrze nam służy, tak jak w przypadku pamięci typu gist.

Niedawna praca z Haley Gallo, Mary Hargis, & Alan Castel (2019) podkreśliła tę ideę, że starsi dorośli mają tendencję do wyodrębniania szczegółów gist z informacji poza tym, co zwykle widzieliby w laboratorium, a mianowicie informacji o prognozie pogody. Wykazali oni, że chociaż starsi dorośli mieli gorszą pamięć werbalną niż młodsi dorośli w odniesieniu do konkretnych szczegółów prognoz pogody (tj. zapamiętywanie jak największej liczby szczegółów), nie było różnic wiekowych w pamięci gist dla tych prognoz (które dni byłyby najlepsze do zorganizowania pikniku lub przyniesienia parasola).

Funkcjonalnie, reprezentacja pamięciowa gist prognozy pogody jest prawdopodobnie tak samo ważna jak reprezentacja pamięciowa verbatim przy podejmowaniu decyzji, w co się ubrać. Przypominając sobie znaczenie wcześniejszych informacji, w przeciwieństwie do konkretnych szczegółów, jesteśmy w stanie zaplanować nasz dzień.

Pojawia się wiele różnych scenariuszy, w których przypominanie sobie szczegółów gist jest tak samo pomocne jak szczegóły verbatim w planowaniu przyszłych zachowań. Na przykład, może musisz kupić prezent urodzinowy dla siostrzenicy lub siostrzeńca. Wiesz, że są nastolatkami, ale nie możesz sobie przypomnieć, czy kończą 15 czy 16 lat. Przypomnienie sobie, że są nastolatkami, jest tak naprawdę jedyną informacją, której potrzebujesz, aby stwierdzić, że powinieneś kupić „Hobbita” J.R.R. Tolkiena zamiast „Księżyca na dobranoc” Margaret Wise Brown, kiedy pójdziesz później do księgarni. To może być frustrujące, że nie możesz zapamiętać ich konkretnego wieku, ale przypomnienie sobie, że są w wieku nastoletnim wystarczy, abyś mógł z powodzeniem zaplanować zakup prezentu urodzinowego w przyszłości.

Mając na uwadze te idee, w chwilach, gdy stajemy się sfrustrowani naszą niezdolnością do zapamiętania konkretnych szczegółów, pomocne może być zadanie sobie pytania: „Czy muszę pamiętać ten konkretny fragment informacji? Czy może wystarczy zapamiętać sedno dla celów planowania?”. Może to pomóc złagodzić frustracje związane z pamięcią i umożliwić pomyślne planowanie i zapamiętywanie w przyszłości.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj