Nowe badanie opublikowane w Journal of Research in Personality sugeruje, że uważna lektura czyjegoś profilu LinkedIn może ujawnić prawdziwe elementy jego osobowości, ale tylko wtedy, gdy czytelnik zwróci uwagę na właściwe sygnały.
„LinkedIn jest uważany za najskuteczniejszy serwis społecznościowy dla osób poszukujących pracy i rekrutujących” – mówią autorzy badania prowadzonego przez Sébastiena Fernandeza z Uniwersytetu Nauk Stosowanych i Sztuki Zachodniej Szwajcarii. „Chociaż profile LinkedIn są regularnie sprawdzane w celu oceny kandydatów, niewiele wiemy o rodzaju przekazywanych informacji”.
Aby lepiej zrozumieć związek między profilem a osobowością, badacze przeanalizowali profile LinkedIn 607 absolwentów szkoły zarządzania hotelarstwem w Szwajcarii w wieku od 22 do 35 lat. Zakodowali każdy profil pod kątem elementów, które ich zdaniem mogą wskazywać na czyjąś osobowość, takie jak czy dana osoba była ubrana w profesjonalny strój, rozmiar jej profesjonalnej sieci kontaktów i czy uśmiechała się na swoim zdjęciu profilowym. Następnie poprosili uczestników o wykonanie testu osobowości mierzącego wymiary Wielkiej Piątki osobowości: otwartość, sumienność, ekstrawersja, ugodowość i neurotyzm. W ten sposób mogli prześledzić, które wskaźniki profilu LinkedIn zostały zmapowane na cechy osobowości zgłaszane przez ludzi.
Odkryli, że spośród 33 przebadanych unikalnych wskaźników profilu większość dostarczała dokładnego sygnału danej cechy osobowości. Na przykład dla cechy otwartości – czyli stopnia, w jakim osoba posiada aktywną wyobraźnię, uznanie dla piękna, uważność na wewnętrzne uczucia, preferencję dla różnorodności, ciekawość intelektualną i lekceważenie autorytetu – naukowcy odkryli, że posiadanie artystycznego zdjęcia profilowego na LinkedIn było najlepszym sygnałem. Mówienie w więcej niż jednym języku, wymienianie „ciekawości” jako umiejętności oraz posiadanie dużej sieci kontaktów zawodowych również były wiarygodnymi wskaźnikami otwartości.
Jeśli chodzi o sumienność, definiowaną jako skłonność do pracowitości, uporządkowania, odpowiedzialności, samokontroli i przestrzegania zasad, naukowcy odkryli, że najważniejszymi sygnałami są średnia ocen i posiadanie dodatkowych certyfikatów. Posiadanie „organizacji” wymienionej jako umiejętność oraz doświadczenie jako ambasador studencki były również mocnymi sygnałami do sumienności.
Ekstrawersję najmocniej przewidywała wielkość sieci zawodowej. Inne wiarygodne wskaźniki ekstrawersji to udział w zajęciach sportowych na studiach, posiadanie dużej liczby umiejętności i doświadczenie przywódcze.
Dla ugodowości, uśmiech na zdjęciu profilowym był najwyższym sygnałem. Posiadanie doświadczenia w działaniach wolontariackich i posiadanie „pracy zespołowej” lub „pracy grupowej” wymienionej w sekcji umiejętności były również silnymi sygnałami ugodowości.
Wreszcie w przypadku neurotyzmu uśmiechanie się na zdjęciu profilowym było jedynym wskaźnikiem profilowym skorelowanym z tą cechą, chociaż siła skojarzenia nie była tak silna jak wskaźniki pozostałych czterech wymiarów osobowości. Odwrotnie, uczestnictwo w zajęciach sportowych na studiach najbardziej wskazywało na antyneurotyczny lub stabilny typ osobowości. Posiadanie dużej liczby umiejętności i zamieszczanie dodatkowych zdjęć na swoim profilu wiązało się również z niskim poziomem neurotyzmu.
Autorzy podsumowują: „Nasze badanie dostarcza empirycznych dowodów na to, że LinkedIn może być używany do dokładnego określania osobowości użytkowników LinkedIn. Oprócz wcześniejszych badań, które wykazały, że cechę ekstrawersji można wiarygodnie wywnioskować z profili LinkedIn, badanie to pokazuje, że istnieje wiele różnych wskaźników, które sygnalizują poziom sumienności danej osoby. Istnieją również przekonujące wskaźniki ugodowości i otwartości.”