środa, 23 listopada, 2022
Strona głównaAktywność fizycznaFitnessBrak korzyści z suplementacji witaminą D dla zdrowia mięśni

Brak korzyści z suplementacji witaminą D dla zdrowia mięśni

Nowe badania sugerują, że suplementacja witaminą D nie przynosi żadnych korzyści dla zdrowia mięśni. Westend61/Getty Images

  • Badania obserwacyjne sugerowały wcześniej, że suplementacja witaminą D może pomóc zdrowiu mięśni.
  • Jednak w nowej metaanalizie naukowcy stwierdzili, że suplementacja witaminą D nie wykazuje żadnych oznak poprawy zdrowia mięśni.
  • Co więcej, osoby przyjmujące suplementy witaminy D wypadły gorzej na niektórych środkach niż osoby przyjmujące placebo.

W nowej metaanalizie naukowcy stwierdzili, że przyjmowanie suplementów witaminy D nie przynosi korzyści dla zdrowia mięśni.

Dodatkowo, naukowcy odkryli, że na niektórych środkach, suplementacja witaminą D zmniejszyła zdrowie mięśni w stosunku do placebo.

Badanie, które pojawia się w Journal of Bone and Mineral Research, dostarcza cennych, wysokiej jakości dowodów na temat, który wcześniej wykazywał mieszane wyniki.

Witamina D

Według National Institutes of Health Office of Dietary Supplements, witamina D jest ważna dla zdrowego wzrostu kości. Odgrywa ona również rolę w zmniejszaniu stanów zapalnych i wpływa na wzrost komórek, metabolizm glukozy i układ odpornościowy.

Nasze ciała syntetyzują witaminę D po bezpośredniej ekspozycji na światło słoneczne. Niektóre pokarmy również zawierają witaminę D, w tym tłuste ryby i oleje rybne, jaja i grzyby wystawione na działanie promieni ultrafioletowych.

W badaniu czerpiącym z danych w Stanach Zjednoczonych w latach 2011-2014, naukowcy stwierdzili, że 5% osób powyżej 1 roku życia w USA było zagrożonych niedoborem witaminy D, podczas gdy 18,3% było zagrożonych niedostateczną ilością witaminy D.

Przemawiając na podcaście Endocrine Society, dr Laurel Mohrmann i dr Sweta Chekuri, oboje z Montefiore Medical Center, Nowy Jork, mówią, że kluczową przyczyną niedoboru witaminy D jest to, że ludzie nie otrzymują wystarczającej ekspozycji na światło słoneczne w wystarczająco dużych mocach.

„Ilość ekspozycji na słońce, którą otrzymujesz, jest największym graczem, ponieważ naturalne źródła witaminy D w żywności są bardzo rzadkie. Tak naprawdę nie otrzymujesz jej z diety, więc musisz być wystawiony na działanie światła słonecznego.”

„W naszym kraju, dużo naszej populacji mieszka daleko powyżej równika, więc jest mniej ekspozycji na światło słoneczne z tego, i są przedłużone okresy zimowe z bardzo niską ekspozycją na światło słoneczne.”

„Ludzie z ciemniejszą skórą, starszym wiekiem, wyższym [body mass index] – wszystkie te rzeczy są związane z niedoborem witaminy D”.

„Jedną z innych rzeczy jest to, że jako naród zaczęliśmy uzupełniać nasze mleko witaminą D. Ponieważ inne formy mleka, takie jak mleko sojowe i mleko migdałowe, stają się bardziej popularne, nie są one uzupełniane witaminą D, więc to źródło, które zostało dodane do naszej diety w celu zwalczania niedoboru witaminy D, nie jest już spożywane przez dużą część populacji” – mówi dr Morhmann.

Ostatnio badacze przyglądali się suplementacji witaminy D, aby sprawdzić, czy jest ona ochronna przed COVID-19. Jednak w artykule redakcyjnym dla BMJ, naukowcy podkreślili, że istnieje ograniczona liczba badań nad związkiem pomiędzy witaminą D a COVID-19. Co więcej, dowody, które istnieją, są sprzeczne co do tego, czy witamina D jest korzystna czy nie.

Jednym z innych obszarów, które badacze zbadali, jest możliwa rola, jaką suplementacja witaminą D może odgrywać w poprawie wydajności i zdrowia mięśni.

Przemawiając do Medical News Today, dr Lise Sofie Bislev, z Aarhus University Hospital Department of Endocrinology and Internal Medicine, Aarhus, Dania, i autor korespondujący obecnego badania, podkreślił, że „suplementy witaminy D w dużym stopniu zostały zalecone osobom skarżącym się na zmęczenie mięśni.”

Badacze zauważyli jednak, że dowody na wpływ witaminy D na wydajność mięśni i zdrowie były mieszane i ograniczone przez demografię, w którą zaangażowane były badania.

54 próby poddane przeglądowi

Aby spróbować uzyskać bardziej wiarygodne informacje, dr Bislev i jej współautorzy przeprowadzili metaanalizę dostępnych badań.

Badacze uwzględnili tylko podwójnie zaślepione, kontrolowane placebo, anglojęzyczne randomizowane badania kontrolowane.

Zespół czerpał dane z 54 prób obejmujących łącznie 8 747 uczestników.

Według dr Bislev, ich meta-analiza jest ważna, ponieważ oferuje rygorystyczny przegląd aktualnej literatury.

„Większość poprzednich metaanaliz przedstawia dane dotyczące siły uścisku dłoni, testu Timed Up and Go lub złożonego punktu końcowego”. [such as] globalnej siły mięśniowej, z dużym zróżnicowaniem między badaniami.”

„[Our] badanie raportuje wpływ na dziesięć najczęściej zgłaszanych wyników u osób leczonych witaminą D2 lub D3 w porównaniu z placebo. Wiele z tych punktów końcowych nie było wcześniej podsumowanych w metaanalizie. Do badania włączono dużą liczbę osób, a zróżnicowanie między badaniami [was] niskie”.

„Ostatnio dwa badania donoszące o korzystnym wpływie witaminy D na siłę mięśni – uwzględnione w większości wcześniejszych metaanaliz – zostały wycofane z powodu oszustwa naukowego. Ponadto, wyniki z dużej liczby randomizowanych badań klinicznych zostały ostatnio opublikowane podkreślając znaczenie [of] streszczenie[ing the] dostępnych danych.”

Brak dowodów na korzyści

Badacze nie znaleźli dowodów na jakiekolwiek korzyści, jakie suplementy witaminy D zapewniają dla siły i zdrowia mięśni.

Dodatkowo zespół stwierdził, że suplementy witaminy D zmniejszyły wydajność mięśni w testach Timed Up and Go, testach zgięcia kolan oraz testach Short Physical Performance Battery.

Dr Bislev powiedział, że negatywne wyniki w testach zgięcia kolan mogą być spowodowane rodzajem i ilością dawki witaminy D.

„Dla zgięcia kolan, większość włączonych badań stosowała dzienne dawki witaminy D większe niż 2,800 [international units], i możliwe jest, że szkodliwe odkrycie dotyczące tego wyniku jest spowodowane stosunkowo wysoką dawką dzienną. Spekulujemy również [that] terapia bolusem o wysokiej dawce może odgrywać negatywną rolę w porównaniu z terapią dzienną o niskiej dawce.”

Jednak dla dr Bislev, może być jeszcze wartość w ludzi ze znacznym niedoborem witaminy D biorąc suplement dla siły mięśni.

„Większość badań nie obejmuje osób z niskim poziomem witaminy D, a żadne badania nie obejmują osób tylko z ciężkim niedoborem witaminy D. Dlatego wciąż musimy zbadać, czy witamina D może wywierać korzystny wpływ u osób z bardzo niskim poziomem witaminy D” – powiedział dr Bislev.

Według dr Bislev, pomimo negatywnych wyników dla niektórych miar siły mięśni, nie jest to powód, dla którego ludzie powinni zaprzestać przyjmowania suplementów witaminy D.

„Ogólnie rzecz biorąc, musimy interpretować wyniki badań obserwacyjnych – w tym wyniki u pacjentów z COVID-19 – z ostrożnością. Główny wniosek z naszego badania jest taki, że witamina D nie ma korzystnego wpływu na siłę mięśni, a nawet może mieć niewielki szkodliwy wpływ.”

„Nie wiadomo, czy ten niewielki negatywny wynik ma znaczenie kliniczne. Ludzie nie powinni ponownie rozważać przyjmowania suplementu o niskiej dawce w celu ochrony lub leczenia osteoporozy, ale biorąc pod uwagę ogromne zainteresowanie opinii publicznej witaminą D, musimy być świadomi możliwych negatywnych skutków głównie wysokich dawek witaminy D.”

CZYTAJ WIĘCEJ

Najpopularniejsze