Ludzie są zaabsorbowani ideami dotyczącymi piękna i dobrego samopoczucia. Świat komercyjny nie jest nieświadomy tego zaabsorbowania i często łączy piękno z dobrym samopoczuciem.
Według Global Wellness Institute (GWI, 2018) w 2017 roku uroda była największym sektorem komercyjnym z miliardem dolarów z 4,2 biliona dolarów rynku wellness. Ludzie chciwie konsumują produkty związane z urodą i zdrowiem. Centra fitness i salony urody, witaminy i suplementy, poradniki, blogi wellness, wczasy z aktywnością, ciche odosobnienia, wszystko to świadczy o popularności praktyk wellness.
Ale u podstaw tych zachowań grupowych, co rozumiemy przez terminy piękno i dobre samopoczucie? Zbadanie tych nieuchwytnych koncepcji w oparciu o skojarzenia tego terminu może dostarczyć wglądu w to, w jaki sposób ludzie razem konceptualizują piękno i dobre samopoczucie.
Nauka o sieci
Nauka o sieciach opiera się na matematycznej teorii grafów i oferuje ilościowe sposoby przedstawiania złożonych systemów jako grafów lub sieci. Jest obecnie szeroko stosowany we wszystkich dziedzinach nauki, w tym w trasach transportowych, mediach społecznościowych, systemach biologicznych, takich jak mózg i poznanie.
W badaniu procesów kognitywnych podejścia do nauki o sieci pozwalają badaczom na sporządzenie wykresu przypominającego sieć słów powiązanych z określonymi pojęciami poprzez pozyskiwanie odpowiedzi i opinii ludzi w celu wybrania słów. Ilościowe określenie tych skojarzeń daje nam mapy lub semantyczne sieci znaczeń, które można przedstawić przestrzennie. Takie podejście do znaczenia pokazuje, w jaki sposób ludzie naturalnie strukturyzują pojęcia w ich umysłach.
Korzystając z analizy sieci semantycznej, opublikowaliśmy niedawno nasze odkrycia (Kenett, Ungar i Chatterjee, 2021) w odpowiedzi na pytania: 1) Jakie słowa otaczają piękno i dobre samopoczucie? 2) W jaki sposób piękno i dobre samopoczucie są ze sobą powiązane? 3) Czy sposób, w jaki ludzie myślą o pięknie i dobrym samopoczuciu, zmienia się w różnych pokoleniach (wyżu demograficznego, pokoleniu millenialsów, pokoleniu X i pokoleniu Z)? I jako pytanie rozpoznawcze: 4) Czy mężczyźni i kobiety inaczej myślą o pięknie i dobrym samopoczuciu?
Zastosowaliśmy komputerowe metody lingwistyczne, aby zidentyfikować kandydujące terminy (używając 100 milionów słów z dekady opublikowanych w Google News), które odnoszą się do pojęć urody i dobrego samopoczucia (15 najczęstszych terminów dla każdego pojęcia). Aby zbadać związek piękna i dobrego samopoczucia, zidentyfikowaliśmy terminy, które odnosiły się do kategorii, która łączyła oba pojęcia (piękno + wellness, 15 terminów). Takie metody obliczeniowe są szeroko stosowane w badaniach psycholingwistycznych jako metoda identyfikacji terminów związanych z kategorią.
Następnie zrekrutowaliśmy uczestników online (N = 454), którzy byli w przybliżeniu w wieku Z (GenZ; 20-30 lat), Millenials (Mill; 31-40 lat), Generacji X (GenX; 41-50 lat) i Baby Boomers (Boomers; 61-70 lat). Z tych kohort zebraliśmy bezpłatne odpowiedzi skojarzeń na te 45 terminów, a także na terminy piękno i dobre samopoczucie z naszych docelowych kohort wiekowych, aby zbudować sieci semantyczne.
Sieci Beauty and Wellness
Sieci związane z pięknem i dobrym samopoczuciem były otoczone odrębnymi wspólnotami słów. piękno było ściśle związane z elegancją, kobiecością, cudownością, ślicznotką, seksowną i stylową. Te skojarzenia, które obejmują fizyczne i kulturowe pojęcia piękna, były spójne przez pokolenia i płeć. Wellness był ściśle związany z aerobikiem, fitnessem, zdrowiem, holistycznym stylem życia, medycyną, odżywianiem i rozwijał się przez pokolenia i płeć. Te stowarzyszenia sugerują, że dobre samopoczucie zostało konceptualizowane jako aktywne praktyki, które promują zdrowie i poczucie ludzkiego rozkwitu (Kenett i in., 2021).
Rysunek 1. Wizualizacja 2D sieci semantycznych 47 słów wskazujących (węzłów). Krawędzie oznaczają symetryczne, binarne relacje między węzłami. Kolory reprezentują przynależność do kategorii. Źródło: Rysunek autorstwa Kenetta, Ungara i Chatterjee / CC BY 4.0
Przeprowadzone przez nas analizy sieci kohortowych wykazały, że osoby starsze były bardziej szczegółowe w swoim myśleniu o pięknie i dobrym samopoczuciu. Pokolenie wyżu demograficznego wyrażało najbardziej odmienne społeczności, które również rozdzieliły się na wiele podspołeczności. Wydawało się, że mają węższy i bardziej zniuansowany rozdział tych pojęć.
Dlaczego możemy zobaczyć takie skutki wieku? Jedną z możliwości jest to, że przy bardziej żywym doświadczeniu i gromadzeniu wiedzy ludzie rozwijają większą ostrość semantyczną tych idei. Inną możliwością jest to, że ze względu na dynamikę społeczno-kulturową osoby starsze są coraz bardziej świadome stereotypowych modeli piękna i dobrego samopoczucia i ulegają pod ich wpływem oraz nie konceptualizują świata tak płynnie, jak ludzie młodsi.
Semantyczne sąsiedztwo piękna dla grup milenijnych i pokolenia X miało unikalne skojarzenia, które odnoszą się do wyglądu (np. przyciągania, krzywizny), w porównaniu z dwiema innymi grupami. Co więcej, Baby Boomers byli jedyną grupą, która kojarzyła edukację z urodą. Semantyczne skojarzenia z dobrostanem były podobne we wszystkich grupach wiekowych, z kilkoma unikalnymi skojarzeniami, takimi jak smakowite dla pokolenia Z, edukacja i duchowość dla pokolenia X, indywidualność i filantropia dla millenialsów oraz żywiołowość dla pokolenia baby boomers. Millenialsi wydają się być nastawieni na dobre samopoczucie społeczne i społeczne, a osoby starsze skłaniają się ku własnemu dobremu samopoczuciu.
Mężczyźni i kobiety również różnili się nieco w sposobie myślenia o tych koncepcjach. Idee kobiet na temat piękna i dobrego samopoczucia były bardziej zorganizowane niż w przypadku mężczyzn. Kobiety wyraziły również trzecią pośrednią i mniejszą społeczność między społecznościami piękna i dobrego samopoczucia. Ta społeczność, która łączyła piękno i dobre samopoczucie, zawierała terminy, które skupiały się na wyglądzie i indywidualności (egzotyczny, soczysty, pyszny, wyjątkowość i indywidualność).
Co to znaczy
Ludzie mają wspólne rozumienie terminów piękno i dobre samopoczucie, pomimo pewnych różnic między pokoleniami i płciami w strukturze tego rozumienia. Analiza sieci semantycznej daje wgląd w przestrzeń pojęciową zajmowaną przez te terminy. Uważamy, że współczesne charakterystyki obu tych pojęć odzwierciedlają atrybuty fizyczne, umysłowe i kulturowe.
Nasze wyniki wskazują, że piękno polega na byciu jednocześnie eleganckim i seksownym; wellness to bycie zdrowym i duchowym w tym samym czasie. Odkryliśmy, że podstawowe znaczenie tych dwóch pojęć, zoperacjonalizowane przez ich wspólnoty semantyczne, jest stabilne niezależnie od wieku i płci. Konceptualizacje tych dwóch pojęć stosowane przez osoby starsze są bardziej wyraźne i podzielone. Kobiety mają również bardziej szczegółową wrażliwość na te terminy i wyraźnie łączą piękno i dobre samopoczucie poprzez pojęcia indywidualności i wyglądu.